Zamujene turistične priložnosti v Rušah

41

Ruše so mesto v objemu med Pohorjem in Dravo, mesto s ponosnimi ljudmi in skozi zgodovino naprednim razmišljanjem, tako so v zadnjih letih pričeli s vzpodbujanjem kolesarskega turizma na Pohorju in oživljanjem turizma na Dravi. Znano je, da je kolesarski turizem najbolj rastoč športni turizem na svetu, tako so se v Rušah pričele označevati kolesarske poti, izgradnja Dravske kolesarske poti, pump track v Športnem parku in pričetek izgradnje kolesarskega poligona. Turizem na Dravi s splavi se uspešno razvija v Mariboru, Podvelki, Muti in Dravogradu, in k tej uspešni zgodbi so se želele priključiti tudi Ruše. V tem trenutku pa so vse bolj glasni Rušani, ki govorijo o zamujenih turističnih priložnostih. 

Turistični splav
Zgodovina turističnega splava v Rušah sega še v mandat prejšnjega občinskega vodstva, ki se je povezalo sTurističnim društvom Maribor (TD Maribor) in tako želelo začeti neko skupno turistično zgodbo splavarjenja po reki Dravi. Tako so se dogovorili, da bo občina prispevala material za izgradnjo splava, TD Maribor pa bo prispevalo svoje znanje in dolgoletne izkušnje s splavarjenje, ter splav zgradilo. Tako je bilo s pogodbo dogovorjeno, da bo lastnik splava Občina Ruše, upravljavec pa TD Maribor. Splav je bil končan v mesecu juliju in pričele so se pridobivati registracijski dokumenti. Turistični splav je dobil svoj pristan v Rušah in vse je delovalo, da se bo v Rušah pričel izvajati turizem na Dravi. Ob prihodu županje Urške Repolusk pa so se stvari upočasnile. Županja za splavarje ni našla časa, splav pa je iz dneva v dan propadal in bil izpostavljen vandalizmu, zaradi prevelike količine mulja v pristanu pa je celo nasedel in se pričel sušiti. Na to so želeli iz TD Maribor opozoriti županjo že v preteklosti, a neuspešno, in tako so bili splavarji TD Maribor primorani splav odpeljati v varni prstan v Limbuško nabrežje. Upravitelj TD Maribor ima za splav dovoljenja in registracijo, zato je Občino Ruše po razgovoru, ki so ga le dočakali 17.4. 2019 pozval, da zaradi bližajoče se sezone,najkasneje do 31.5.2019 sprejme odlok o plovnosti v skladu z vsemi obstoječimi ponudniki dejavnosti na reki Dravi in v skladu z republiškim zakonom o plovbi na celinskih vodah. Ker se to ni zgodilo je TD Maribor samo izvedlo testno vožnjo od Ruš do Bresterniškega jezera, kjer so varno pristali in zavarovali plovilo. “Glede na to, da nam privez, ki je bil na prejšnji lokaciji ni ustrezal, glede varnosti plovila, vandalizma ali celo možnosti poškodb smo uspešno našli drugo, primernejšo lokacijo za splav. Splav je zdaj varno privezan v zavarovanem zalivu, kjer ni možnosti dostopa fizičnih oseb in mulja, ki onemogoča izhod plovila,” nam je povedal Zlatko Jesenik, predsednik TD Maribor in dodal: “Splav ima vse papirje in je zavarovan. Ima torej vse potrebno za plovbo, manjka samo še ključni papir, to je Splošni odlok o plovbi na Ruški občini. Ta odlok je potrebno skladno z republiškim zakonom sprejeti. Zdaj je pa na novi občinski strukturi, da to zadevo uredi.”

Ruški splav v zalivu pri "Teti Fridi" v Limbuškem nabrežju, vir: Facebook skupina Aktivni volivci Ruš 2018-2022

Ruški splav v zalivu pri “Teti Fridi” v Limbuškem nabrežju, vir: Facebook skupina Aktivni volivci Ruš 2018-2022

Splav lahko pluje, če bi občina sprejela odlok o enkratnem dogodku
Jesenik pove, da obstaja možnost enodnevne plovbe, četudi občina še ni sprejela Splošnega odloka o plovbi: “Res je, da sprejetje takšnega odloka vzame nekaj časa, vendar ima vsaka občina možnost, da sprejme odlok o enkratnem dogodku, kar počenjajo tudi nekatere druge občine, ki se prav tako ukvarjajo s turističnim splavarjenjem. Občina Ruše, namere o tem, zaenkrat še ni pokazala,”  in dodaja: “Mi smo večkrat želeli stopiti v stik z novo županjo, tudi s konkretnimi predlogi, vendar smo potrebovali, kar nekaj časa, da smo prišli do nje. Zdaj smo stik vzpostavili, vendar gredo pogovori v smer, da morda Občina Ruše ne bi bila več lastnica splava. Kljub vsemu pa želja Občine Ruše ostaja, da še naprej sodelujemo in da se v plovbo vključi tudi ruška občina oziroma ta del reke Drave. Tudi zaradi tega smo splav prestavili, da nekoliko pospešimo zadeve, saj je bil splav na privezu v Rušah večkrat tarča vandalizma, bali smo se tudi tega, da bi ga nekdo iz objestnosti odvezal in spustil po reki. Tako smo morali odreagirati. Zdaj smo ga postavili v zaliv pri Teti Fridi, kjer je splav na varnem,” . Tako v tem trenutku splav lahko pluje po delu Dravi, ki spada v Mariborsko občino v Rušah pa ne, saj še ni sprejet odlok.

Splavarjenje je uspešna turistična zgodba v Mariboru
Turistični splav v Mariboru  letno prepelje približno 6000 turistov. V sezoni tako splav naredi dobrih 100 voženj turistov, ki jim ob vožnji Turistično društvo Maribor ponudi še izvirno zgodovinsko izkušnjo splavarjenja. “To je še iz časov prireditve splavarskega krsta, ko smo turiste vozili zgolj v času Festivala Lent. Nato pa smo zadevo raztegnili čez celotno sezono, kjer turistom predstavimo splavarjenje in njegovo zgodovino. Potnikom ponudimo domačo hrano in program z živo glasbo. Gre torej res za neko posebno doživetje,” ponudbo opiše Zlatko Jesenik iz TD Maribor.
“Občutek je, da se občina Ruše ne želi s tem ukvarjati, saj ima lastnik splava z njim določene obveznosti. Zato obstaja tudi možnost, da splav odkupimo mi. Smo se pa na zadnjem sestanku z županjo kljub vsemu dogovorili za sodelovanje. Tako bo občina poskrbela za odlok o plovbi in uredila pristan ter možnost priveza,”na koncu še pove Jesenik.

Na Občini Ruše danes niso uspeli najti časa za intervju in odgovore, ki zanimajo občane Ruš
Občani Ruš se zadnji teden tudi javno sprašujejo, kako se je lahko zgodilo, da je Ruški splav izginil iz ruškega pomola, kje je, zakaj ne pluje, ali ima dovoljenja, itd. Na občino Ruše smo danes dopoldan posredovali prošnjo za intervju in pojasnila na ključna vprašanja, a do intervjuja ni prišlo. V prošnji smo zaprosili za izjavo županje ali direktorja občinske uprave ali enega od dveh podžupanov. Prav tako smo dali na razpolago kateri koli termin do 17.00 ure. Odgovor ki je sledil s strani občine je takšen: “Spoštovani, sporočam, da sta županja Urška Repolusk in direktor Dušan Lahe zasedena. Na vaša vprašanja vam bomo odgovorili naknadno.”

Matavškova jama
Kolesarski poligon v Matavškovi jami, ki ga je začelo graditi prejšnje občinsko vodstvo z županom Urošom Razpetom in vanj vložilo že 130.000 EUR, bi za dokončanje potreboval še dodatnih 50.000 EUR, da bi lahko začel normalno obratovati. Novo občinsko vodstvo oziroma županja Urška Repolusk pa s koalicijskimi svetniki tega denarja ni želela “odobriti”. Vložen amandma za teh 50.000 EUR, svetniške skupine ZA – Združena akcija, pri sprejemanju proračuna za leto 2019, namreč ni dobil zadostne podpore. Občina pa je namenila 20.000 EUR za predelavo kontejnerja, arheološke raziskave, info tabla in drugo. Tako se je namreč glasilo občinsko pojasnilo za teh 20.000 EUR.

Sredstva za Matavškovo jamo sta zagotovila  župana Uroš Razpet in Urška Repolusk, potrditev za porabo sredstev pa prejela na občinskem svetu
Občani Ruš se sprašujejo zakaj bo občina Ruše do konca leta 2019 vložila 83% sredstev a projekta ne bo dokončala in na ta način preprečila razvoj kolesarskega turizma v Matavškovi jami.  Tako je današnji pogled na kolesarski poligon v Matavškovi jami, žalosten.

Matavškova jama, vir: Facebook profil Aktivni volivci Ruš 2018-2022

Matavškova jama, vir: Facebook profil Aktivni volivci Ruš 2018-2022

Evropsko prvenstvo v Matavškovi jami bi v Ruše pripeljalo tudi 5000 ljudi
Odločitev občine je še toliko bolj zanimiva, saj bi ob dokončanju Matavškove jame, zanjo že imeli upravljalca. Gre za Tilena Franka, aktivnega BMX kolesarja, selektorja državne BMX reprezentance in predsednika Športno kolesarskega društva BSX Racing team Maribor, ki deluje na BMX progi v Mariboru. Ker je kolesarska proga v Mariboru nekoliko prekratka za organizacijo večjih mednarodnih tekmovanj, kot je recimo Evropsko prvenstvo v BMX kolesarstvu, je Frank ta potencial videl v Matavškovi jami v Rušah. “Takšnega objekta, ki bi ga lahko v Matavškovi jami dokončali s 50.000 evri ni nikjer v neposredni bližini. Prvi takšen objekt je v italijanski Veroni, ki je od nas oddaljena 500 kilometrov. Če bi v Ruše pripeljali Evropsko prvenstvo v BMX kolesarstvu to v številkah pomeni 1000 tekmovalcev in 4000 spremljevalcev, saj je večina tekmovalcev otrok, ki jih zraven trenerjev spremljajo tudi starši. Zraven tega, takšno tekmovanje “pripelje” tudi do 250 vozil za kampiranje, saj je narava tega športa takšna, da se veliko potuje po Evropi in se jih zato veliko odloči za avtodome. Od leta 2008 je BMX kolesarstvo tudi olimpijski šport, zato je priljubljeno tudi med gledalci. Evropsko prvenstvo si v povprečju ogleda 5000 ljudi. Gre torej za precejšen turistični potencial, saj tekmovanje traja od 3 do 4 dni, kar pomeni, da bo nastanitvene možnosti iskalo več tisoč ljudi,” o potencialu Matavškove jame pove Frank.
Tako bi Frank v Matavškovi jami, ki ima po zagotovilu bivšega župana Uroša Razpeta in direktorja občinske uprave, Dušana Laheta, gradbeno in vsa ostala dovoljenja za obratovanje, organiziral tečaje za vse starosti otrok, državna in lokalna tekmovanja ter progo dajal v najem drugim reprezentancam in ostalim kolesarskim klubom, ki bi prav tako potrebovali prenočišča. Njegova ideja je tudi, da bi organiziral koncerte in dobrodelne prireditve v sožitju s športom. Infrastruktura s parkirišči in možnostjo kampiranja ponuja tudi mesto ostalim turistom, ki se poslužujejo še ostalih športov. “Glavna prednost Matavškove jame pa je prav gotovo ta, da gre za varen, od mesta odmaknjen prostor, ki je ograjen z gozdom in tako nudi odlične pogoje za sproščanje v naravi,” zaključi Tilen Frank.
Kaže, da potencial v Matavškovi jami vidijo tudi nekateri občani, ki so se v skupini na družbenem omrežju dogovorili, da bodo, ob dovoljenju Občine Ruše, poligon na lastno pest uredili in pokosili.

Vir: Facebook skupina "Aktivni volivci Ruš 2018-2022"

Vir: Facebook skupina “Aktivni volivci Ruš 2018-2022”

Vir: Facebook skupina "Aktivni volivci Ruš 2018-2022"

Vir: Facebook skupina “Aktivni volivci Ruš 2018-2022”